torsdag 19 februari 2009

Om att hinna med allt man vill göra



Jag sitter och lyssnar på rättegången mot The Pirate Bay via svt24s hemsida. Nu är det dag nummer fyra och snart dags för de anklagade att höras, det ska bli intressant - grabbarna är jävligt intelligenta, till skillnad från de som sitter på andra sidan i salen! När jag hör snacket om starta webbhotell där och IT-firma här så börjar jag tänka på det här med att vara driftig... jag har varit ledig mer än en sammanhängande vecka nu så jag har haft bra med tid att rensa upp här hemma och sådär, börjar känna suget efter att göra nånting, skapa, bygga upp nånting. Just nu är jag sjuk (förkyld) tyvärr men jag känner ändå jävligt starkt för att försöka komma nånvart med nånting. Tänk om man hade bara EN sak man ville åstadkomma i sitt liv! Nog har jag alltid prioriterat bandet rätt högt men det finns ju en hel del annat jag vill göra också. Det är svårt att få tiden och energin att räcka till! Här är några exempel på vad jag skulle vilja göra:

  • Starta ett IT-företag! Jag känner mej knappt intresserad av att vara anställd på nåt större redan existerande företag, (jag kanske har fördomar om att det är tråkig stämning, en massa kostymnissar och sådär) men att däremot starta ett nytt tillsammans med ett par goda vänner, skaffa ett soft kontor och bli (eller gräva upp ur det tidigare livet) en nörd som har koll på alla nya standarder vore rätt roligt. Att jobba med till exempel Johnny (vän från gymnasiet) som har gott om nya, fräscha ideer om vad internet kan användas till vore jävligt inspirerande också. Just nu är det ju så att jag tillsammans med Kim sysslar med att utveckla ett par webbsidor, och det är roligt, men det är på en lite för enkel nivå för att man ska känna att man utvecklas själv.
  • Skriva klart min bok. Jag har skaffat ett lånekort på biblioteket och börjat läsa några böcker för första gången på rätt länge. Just nu är det Tärningsspelaren jag läser, den är bra! När man läser bra böcker blir man väldigt sugen på att skriva själv. Förra året skrev jag totalt ungefär 22.000 ord som en början på min bok (jämför med 40.000 ord som är minimigräns för vad som kan kallas roman), och nu de senaste dagarna har jag kollat igenom den. Det krävs en hel del ändringar i den för att det ska vara intressant att fortsätta historien, så det finns lite jobb att göra. Dessutom måste jag lyckas få in mer detaljer, ett mer beskrivande språk, så att inte boken bara blir som att jag rabblar ett händelseförlopp och några reflektioner då och då.
  • Som jag tidigare sagt, göra ett bra, enhetlig konceptalbum med Tvivelfront. Just nu har jag skrivit 5-6 låtar som passar ihop rätt bra. Det behövs minst ett par stycken till känns det som, det behövs också att jag spelar in demos på alla låtar och samtidigt försöker klura ut hur jag ska lyckas få det att kännas som en helhet. Vad ska skivan heta? Vad handlar låtarna om?
  • Ge ut skivor med andra band som är bra. Min och Kims indielabel "Sound and Vision Unit" har hittills gett ut releaser med Tvivelfront och The Fool's Nose, och för att vi ska kunna ge ut även andra bands skivor krävs endera att vi börjar dra in pengar, på ett eller annat sätt, (till exempel får till ett bra distributionsavtal) eller att vi låter band själv finansiera sin utgivning på labeln. Mer pengar vore bra för då kunde vi ha råd med bättre promotion.

Dessutom är det såklart en massa människor jag vill träffa och en massa ställen jag skulle vilja åka till men där är det nog mest pengar som fattas. Det finns miljoner filmer jag inte har sett och böcker jag inte har läst, album jag inte har lyssnat på. Tänk om man kunde hinna med att uppleva lite mer : )

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar